Guss Motor

Ett stycke verkstads- och bilhistoria

Verkstad 1 JPG mellanGuss Motor är egentligen en gammal lanthandel som förvärvades på 60-talet efter tips från sin bror. Av dåvarande Gustavsbergs Fabriker fick Guss (eller Jan som han egentligen heter) efter många turer till slut köpa tomten till lanthandeln.

Efterhand uppfördes hallen bakom verkstaden som inte enbart varit till för att svetsa burar utan även använts som mycket omtyckt festlokal. Här har bl.a. Ingo, the Champ, varit med och fira Jans 60-års dag. De båda är födda samma år – 1932.

Nog om verkstaden.

 

Lambretta 1

Lambrettan

Jans första fordon var en Lambretta 125 Sport. Den användes för turerna till Karlsborg där han gjorde lumpen på flygflottiljen F6.

 

 

 

 

Merca 230cropped-Mercedes-230.jpg

Nästa objekt fick bli en Merca 230 som Jan och vännen Björn Almström införskaffade tillsammans. Med ont om pengar till bensin kördes den på spillolja. Sedan var den bilen all.

 

 

 

 

 

 

34 last bild 234 – Last

En 34:a pick-up byggdes sedemera ihop. Flaket kom från en PV-last som hämtades i Linköping tillsammans med en ansenlig mängd Ford-delar från ett nedlagt lager. Det som inte fick plats på släpet lastades i en Volkswagen typ 1. Utanför Nyköping tyckte polisen att det lastats väl mycket och ekipaget eskorterades för kontrollvägning. Släpet gick med nöd och näppe igenom. Lyckligtvis vägdes aldrig folkan som var fullastad med gjutgods. Polisen gav sig inte – skrotåkarna skulle nog åka dit alltid. Det hela slutade med rättegång i Nyköping och åtal för fortkörning. Dock blev det inget av för polisen hade dokumenterat för dåligt och resan kunde fortsätta.

 

A ford cabA-Ford cab

Därefter blev det en A-Ford cab vilken var mycket omtyckt. Ingen hot-rod utan hade kvar sin lilla 4:a samt mekaniska bromsar. Tyvärr stals den och kvaddades.

 

 

 

 

A ford roadster

A-Ford Roadster

A-Ford Roadster var en riktig pärla. Byggdes sakta om och fick 100:a hp-motorn. Hade dubbla Stromberg och försågs med moderna stötdämpare och 47:a bakvagn. 59 AB motorn hade en viss sång när den varvades vilket ingen stötstångsmotor kunde åstadkomma. Naturligtvis blev det 47:ans bromsar och en styrsnäcka från Hudson Terraplane. Den snäckan hade nämligen dubbla snäckdrev och det var på så sätt mycket lättare att styra med. I växellådan satt förstås Lincoln drev. På den här tiden hade Jan ännu inte köpt Betsede, utan höll till i sitt garage på Thunollevägen. Suffletten och inredningen gjorde Håkanssons Sadelmakeri på Söder.

 

A ford roadster tävling 1

Roadstern gick även som tävlingsbil med Jan bakom ratten på 60-talet. Dock lämpade den sig illa för detta och en bättre bil måste införskaffas.

 

 

 

 

 

 

 

A ford roadster racingAllard K2

Det fick bli en Allard K2. Valle Norrman hade en verkstad i Sollentuna som fick köpas på avbetalning. Den var försedd med Ardun toppar och 8 förgasare. Ardun topparna var så stora att man måste kila ned topplocken separat i motorrummet. Alla som sett vipparmarnas längd på en sådan motor förstår att en övervarvning kan få ödesdigra konsekvenser. En mängd olika motorer provades ut från 100 hp, Cadillac V8 och till slut Buicks V8, som visade sig bäst.

 

Allard 2

I början hade K2:an en del barnsjukdomar. Ett flertal växellådor provades från Ford, Jaguar och Alvis. Den senare var kraftigast och hade den bästa ettan. Framvagnen ville dessutom resa sig vilket ordnades genom en sänkt axel som sattes på plats efter delning.

 

 

 

 

 

 

 

(sidan är under konstruktion)